Nyd fri fragt frem til d. 28 maj - gælder for alle ordre på linser, solbriller, briller!

Login

6 tip mod trætte øjne

Hvordan kan du finde lettelse fra trætte øjne?

Trætte øjne og øjenbelastning er et problem, der rammer mange mennesker i disse dage. Mange af os er nødt til at tilbringe mange timer om dagen på at stirre på digitale skærme på arbejdet uden nogen beskyttelse mod skærmens lysstyrke, og dette kan være meget skadeligt for vores øjne.

Trætte øjne og øjenbelastning kan føre til hovedpine, der vedvarer længe efter at de har forladt kontoret. Stammen kan også forårsage en prikkende fornemmelse i nethinden og endda føre til ansigts kramper. Et andet symptom er computer vision-syndrom, også kendt som digital øjenstamme. Alle disse symptomer er resultatet af træthed forårsaget af at stirre på en skærm i flere timer i træk. Heldigvis er der måder at imødegå dette fænomen. I denne artikel forklarer vi, hvordan!

Hvad forårsager trætte øjne?

Øjenbelastning er forårsaget af flere faktorer, der er relateret til, hvordan en digital skærm fungerer.

  • Lysstyrke:

    Forestil dig, at du skal stirre på en pære i flere timer, mange dage i træk. Dette svarer til, når du skal tilbringe mange timer foran en computer hver dag.


  • Blåt lys:

    Blåt lys betragtes universelt som meget skadeligt. Det kan føre til aldersrelateret makula degeneration. Nogle gange ser du sorte pletter foran dine øjne, hvis du vender dit hoved pludseligt: denne effekt svarer ret til makula degeneration, også kendt som AMD, som er en visuel sygdom forårsaget af blåt lys. Mennesker, der lider af aldersrelateret makuladegeneration, ser normalt en sort prik i midten af deres synsfelt. Denne sorte plet vokser, når synet degenererer til det punkt, at det til sidst blokerer den centrale del af det synlige felt. For at forhindre det blå lys i at komme ind i dit øje, skal du sørge for at have på computerbriller, når du ser på en computerskærm.


  • Koncentration:

    Øjet træthed er ikke rigtig forårsaget af selve skærmen, men af stirrer på det . Det er naturligt at føle belastning i dine øjne i slutningen af en travl dag. Du kan få den samme følelse efter flere timers kørsel. Dette er grunden til, at tage regelmæssige pauser under en lang køretur – OG på arbejdet.


  • Blinkende lys: Blinkende lys genereres normalt ved at surfe på Internettet. Overgangen fra den hvide farve på et tekstdokument til de ofte mørkere eller farverige nuancer på en internetside skab en kontrast, der kan forårsage en belastning i dine øjne.

causes of tired eyes

Første trin mod trætte øjne

Men hvordan kan vi VIRKELIG reducere trætte øjne og øjenbelastning? I disse dage er det vanskeligt ikke at se på nogen skærm…

  • Der er to måder at bekæmpe blåt lys på: Sørg for at have på dig briller . Desuden kan du få adgang til din computers indstillinger for at aktivere det, der normalt kaldes nattskærm. Nattilstand ændrer din skærmfarve til en let orange nuance, filtrering af en masse blå lys.
  • Belysningen på din skærm skal reduceres, især når du sidder i et mørkt rum. Du kan reducere skærmens lysstyrke, også når din skærm er ramt af en lyskilde og derfor ikke har brug for sin egen baggrundsbelysning for at være så stærk.
  • Der er intet bedre, du kan gøre mod koncentration­sproblemer end at tage korte pauser regelmæssigt i løbet af din arbejdsdag. Sørg for, at du i dine pauser gør noget andet end at se på din pc-skærm eller mobil, f.eks. ser ud af vinduet.

Hvis du regelmæssigt lider af trætte øjne og øjenbelastning, brug venligst øjendråber, at at fjerne belastningen fra dine øjne.

Stadig ikke tilfreds?Prøv disse 6 tip mod trætte øjne og belastning af øjne!

  1. Agurkskiver: En klassisk og godkendt metode er at afkøle dine øjenlåg med agurkskiver. Tag en frisk agurk ud af køleskabet, klip to tynde skiver og placer dem på dine øjenlåg. Lad agurkskiverne suge ind i cirka 10 minutter. Agurken har en afkøling, men også fugtighedseffekt, og det er præcis, hvad trætte øjne har brug for.
  2. Teposer:

    Hvis du ikke har en frisk agurk til rådighed, kan du bruge teposer. Kamille er et fremragende valg. Bryg et par kopper, og lad derefter teposerne køle ned i køleskabet. Placer dem derefter på dine lukkede øjenlåg i ti minutter.


  3. Seje skeer:

    Du kan også behandle dine trætte og irriterede øjne med seje skeer. Læg to skeer i køleskabet i en halv time. Det kolde metal får dine hævede kar til at trække sig sammen. Men læg aldrig skeerne i fryseren! Den følsomme hud omkring øjnene bliver forbrændt.


  4. Øjenmassage:

    En massage kan også give lettelse. Klap forsigtigt og omhyggeligt øjneområdet med fingerspidserne. Du kan også bruge en natcreme eller gel. Huden omkring øjnene er meget tynd og følsom, så det er vigtigt at massere omhyggeligt.


  5. Eye Yoga: Fremragende resultater kan også opnås med Eye yoga. Hvis du laver et par øvelser hver dag, vil du styrke de fine øjenmuskler.
  6. Øjendråber:

    Øjendråber kan bruges til behandling af trætte og irriterede øjne . Da trætte øjne ikke producerer nok tårevæske, øjendråber er beroligende for dine øjne. Hvis du er tvivl, kan du følge instruktionerne eller kontakte din øjenlæge på forhånd.


Har du andre tip, der kan være nyttige? Skriv dem i kommentarerne!



Kan du lide denne artikel? Del den med dine venner.

Leonie er leder af indholdet hos Lentiamo. Hun undersøger medicinsk indhold, diskuterer komplekse spørgsmål med vores optikere og skaber uddannelsesmæssige tekster til vores blog, ordliste og forskellige guider. Hendes specialitet er at gøre komplekse oftalmologiske problemer forståelige.

Kommentarer

    Ingen spørgsmål

    * Skal udfyldes

    Bedst sælgende produkter